نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

مهندسی عشق ۲

سلام

اول از همه میخوام از همه دوستان عزیزی که با نرگس و من همدردی کردن تشکر کنم. دل نرگس و من رو با پیامهای دلنشینتون گرم کردید. ممنونیم.

و اما بحث مهندسی عشق:

هر کسی نظام ارزشی خودش رو داره. این نظام ارزشی در درون یک یک ما وجود داره در حالیکه ما خودمون ممکنه از اون بیخبر باشیم. هر وقت که تصمیمی میگیریم در واقع این نظام ارزشی ماست که تصمیم میگیرد. بقول یکی از دوستان وقتی ارزشهایمان را شفاف پیدا میکنیم تصمیم گیری برایمان راحت میشود چون جوری تصمیم میگیریم که ارزشهایمان بیشینه شوند.

بعضی اوقات ارزشهایمان را نمیشناسیم، یا بزبان محاوره ای خودمان هم نمیدانیم چه چیز برایمان مهم است.  بعضی اوقات ارزش دقیق آنها را نمیدانیم. این حالت بیشتر وقتی بروز میکند که در تصمیم گیری دچار تردید میشویم. بعضی اوقات هم برآورد ذهنی ما از ارزشهایمان کاملا اشتباه است، مثل وقتی که تصمیمی را با اعتماد کامل میگیریم و بعد از مدتی به خودمان برای تصمیمی که گرفته ایم روزی 100 بار لعنت میفرستیم. البته این مثالها همه نسبی هستند و نه مطلق.

کسانی که نظام ارزشی خود را خوب میشناسند معمولا دارای ثبات هستند و معمولا تصمیمشان را عوض نمیکنند. این افراد لزوما آدمهای خوبی نیستند. آنها صرفا بر نظام ارزشی خود واقف هستند. نظام ارزشی ما در طول زمان تغییر میکند و این ما هستیم که میتوانیم ارزش خصایص مختلف مثبت مثل راستگویی، مهربانی و عشق را در نظام ارزشی خودمان تغییر بدهیم.

اگر بخواهیم از دید مهندسی به مسئله نگاه کنیم هر کس یک مجموعه از ارزشها دارد. اگر هر ارزش را با حرف وی (V) نشان دهیم یک مجموعه از ارزشها بصورت زیر خواهیم داشت.

میتوانیم جمع اعضای این مجموعه را به یک نرمالایز کنیم:

در هر رابطه ای درصدی از هر کدام از این ارزشها ارضا میشوند. اگر این درصد را با حرف اس (S) نشان دهیم میتوانیم رضایت کلی از رابطه را از فرمول زیر بدست آوریم:

این فرمول ممکن است کمی پیچیده بنظر برسد. این فرمول را میتوان به صورت زیر تصویر کرد. هر ارزش بصورت یک مستطیل نمایش داده میشود. پهنای هر مستطیل نشان دهنده اهمیت یک ارزش و ارتفاع هر مستطیل نشان دهنده میران ارضا شدن آن ارزش در یک رابطه است. مجموع مساحت این مستطیلها بیانگر میزان رضایت از یک رابطه است.

پهنا و ارتفاع این مستطیلها در طول زمان تغییر میکند. چون هم ارزشها عوض میشوند و هم میزان رضایت از ارزشها. مثلا در عشق رمانتیک، یعنی عشقی که بر مبنای شناخت صورت نگرفته و صرفا احساسی است، جنسیت عامل اصلی است. اینکه طرف مقابل چه مقدار از ارزشهای مورد نظر ما را داراست دارای اهمیت نیست، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که جنسیتها متفاوت است. بنابراین نموارد بالا در ابتدا شکل زیر را دارد:


و بعد از مدتی که ارزش جنسیت زیر سئوال میرود و دو طرف شروع به شناختن یکدیگر میکنند، تمام محاسبات به هم میریزد.

مسلما مدل ارائه شده در اینجا یه مدل انتزاعی است و بسیاری از جنبه های یک رابطه را در نظر نمیگیرد.

موفق باشید

-امیر

بر بال فرشته ها

سلام،

دیروز پشت پنجره پر بود از کبوترهای سفید. یه عالمه، اونقدر زیاد که نمیتونستی بشمری. مادرم، خاله ام، دایی هایم، و خلاصه کل خانواده خیره به کبوترها نگاه میکردیم. پنجره را باز کردم و  به کبوتری که نزدیکتر بود  گفتم: بالاخره آمدید. کبوتر در جوابم گفت: آمدیم تا حاج خانم را سوار بالهایمان کنیم و به بهشت ببریم. خواستم پنجره را ببندم ولی نتوانستم. کبوترها آرام آرام، بدون اینکه عجله ای در کارشان باشد آمدند تو و اطراف حاج خانم نشستند. یکی از کبوترها بر دست حاج خانم نشست و حاج خانم از کبوتر پرسید: "علی جانم کجاست؟" و بعد به ما لبخند زد و سوار بر بال کبوترها از ما برای همیشه خدا حافظی کرد.

مرگ به همه ما لبخند خواهد زد و فقط درصد کمی از ما قادر خواهیم بود که بروی مرگ لبخند بزنیم. کاش یاد بگیریم که چنان زندگی کنیم تا بتوانیم بروی مرگ لبخند بزنیم.

پا نوشت: "علی" اسم کوچک پدر بزرگم است که چندین سال پیش فوت کرده.

موفق باشید

-امیر

جام ملتهای اروپا

سلام به همه دوستان عزیز،

مسابقات جام ملتهای اروپا بزودی شروع میشه. من کُد یه برنامه رو پیدا کردم که به کمک اون افراد میتونن بصورت آن لاین با هم مسابقه بدن که چه کسی بهتر میتونه نتایج مسابقات رو پیش بینی کنه. اون کد رو کمی تغییر دادم و در آدرس زیر قرار دادم:

http://nargeslove.com/Euro2008

راستش اولش جایزه تعیین کرده بودم و میخواستم از جیب مبارک مجموعا ۵۰ دلار به سه نفر اول جایزه بدم ولی فکر میکنم این مسئله نه تنها سبب تشویق کسی نشد، بلکه همه فکر کردند که لابد این هم یکی از اون سایتهای تبلیغاتی و بدون پایه و اساسه. به همین دلیل جایزه رو برداشتم و خلاصه اینکه جایزه ای در کار نیست.

موفق باشید

امیر کاشانی