نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

روانشناسی امروز

سلام به همه دوستان خوب،

بتازگی یه وبسایت بنام روانشناسی امروز پیدا کردم که توش پر از مقالات مفید و آموزنده است. ترجمه یکی از اون مقالات با عنوان قوانین یک رابطه سالم رو اینجا براتون قرار میدم. البته چون تعداد این قوانین چون زیاد بود، باقی اونها رو در پست بعد قرار خواهم داد.

موفق باشید

-امیر کاشانی

قوانین یک رابطه سالم

انسانها همه بدنبال عشق هستند. دوست دارند دوست بدارند و دوست دارند که دوست داشته بشوند. با این وجود آدمهای زیادی در این زمینه دچار مشکل میشوند.

با توجه به نامه های زیادی که من دریافت میکنم، بروشنی میبینم که بسیاری حتی نمیدانند شکل یک رابطه سالم چگونه است. چون این مسائل برای من مهم هستند و من نسبت به محیطی که فرزندان آینده در آن رشد خواهند کرد احساس مسئولیت میکنم، از این فرصت استفاده کردم تا تلاشی دوباره داشته باشم برای حل این مشکل.

من از منابع مختلف و خبرگان این مسئله،  قوانین پایه یک ارتباط سالم را جمع اوری نموده ام. این لیست به هیچ عنوان کامل نیست ولی حداقل یک شروع است. این لیست را چاپ کنید و بر روی یخچال خود نصب کنید تا همیشه جلوی چشمتان باشد. من شما را براساس این لیست نخواهم آزمود، ولی زندگی شما را خواهد آزمود.

1- شریک خود را عاقلانه و خوب انتخاب کنید: ما به علل فراوانی جذب افراد میشویم. بعضیها ما را بیاد کسی در گذشته میاندازند. بعضیها برایمان هدیه میخرند و ما احساس مهم بودن میکنیم. شریک خود را همانطور بیازمایید که دوست خود را میازمایید. به شخصیت آنها بنگرید، به ارزشها و وسعت روحشان بنگرید و دقت کنید که چقدر گفتارشان با آنچه انجام میدهند همخوانی دارد و روابطشان با دیگران چگونه است.

2- باورها و عقاید شریکتان را نسبت به رابطه تان بدانید: آدمهای متفاوت مقاصد و باورهای مختلف و گاه متضاد از ایجاد یک رابطه دارند. بعنوان مثال شما نمیخواهید عاشق کسی شوید که از هر رابطه ای انتظار عدم صداقت دارد. آنها عدم صداقت را حتی اگر وجود نداشته باشد ایجاد خواهند کرد.

3- رابطه ج ن س ی را با عشق اشتباه نگیرید: بخصوص در ابتدای آشنایی، جذابیب و لذت این گونه روابط به اشتباه عشق و علاقه شمرده میشوند.

4- نیازهای خود را بشناسید و آنها را صریحا بیان کنید: روابط بازیهای حدسی نیستند. بسیاری، هم مردان و هم زنان، از اینکه نیازهای خود را بیان کنند ترس و واهمه دارند و از اینرو آنها را استتار میکنند. در نتیجه آنچه را که میخواهند نمی یابند (چون شریکشان نمیداند که چه میخواهند) و سرخورده میشوند. آنها از دست شریکشان عصبانی هستند که چرا نیازهای ناگفته را نمیداند. نزدیکی عاطفی فقط باید با صداقت توام باشد. شریک شما یک ذهن-خوان نیست.

5- احترام، احترام، و باز هم احترام: داخل و خارج از رابطه، جوری رفتار کنید که شریکتان همیشه احترام شما را حفظ کند. احترام متقابل از اساس یک رابطه سالم و خوب است.

6- یک تیم باشید: خود و شریکتان را بصورت یک تیم ببینید. شما دو فرد هستند با نگرشها و تواناییهای  متفاوت. ارزش یک تیم به وجود تفاوتهاست.

7- تفاوتها را مدیریت کنید: این کلید موفقیت در یک رابطه است. اختلاف عقیده روابط را غرق نمیکند، ولی توهین و ناسزا این کار را میکند. احساسهای منفی محصولات اجتناب ناپذیر اختلافات بین دو فرد است، یاد بگیرید با اختلافها درست برخورد کنید. رو گرداندن و دوری جستن از تنشها مسئله را حل نمیکند.

8- از سئوال کردن نترسید: از نمیدانید که شریکتان چرا کاری را انجام میدهد و با شریکتان کاری را انجام میدهد که شما دوست ندارید، از او سئوال کنید و بپرسید که چرا آن کار را انجام میدهد. صحبت کنید و کشف کنید، فرض نکنید.

9- حل مشکلات را به بعد موکول نکنید: نگذارید خشم و غیض بین شما بجوش آید. عامل خراب شدن بسیاری از رابطه ها، احساسات صدمه دیده افراد است که باعث میشود دو طرف نسبت به هم حالت دفاعی گرفته و بصورت در غریبه و حتی دو دشمن در آیند.

10. بحث کردن و تبادل نظر کردن را یاد بگیرید. رابطه های امروزی دیگر بر اساس نقشهایی که بر اساس فرهنگ دیکته میشوند نیستند. هر کدام از طرفین نقش خود را خلق میکند و برای این نقش باید قادر به بحث و تبادل نظر باشد. بهترین نتایج وقتی بدست میاید که خواستهای خوب پیروز میشوند. خواستهای هر کس در طول زمان تغییر میکند، بنابراین زندگی نیز نیاز به تغییر دارد. در روابط خوب و سالم، دو نفر مرتب با یکدیگر بحث و تبادل نظر میکنند.

11- گوش کنید، واقعا گوش کنید: به نگرانیها و شکایتهای شریکتان گوش کنید بدون اینکه او را قضاوت کنید. بعضی اوقات ما فقط دنبال کسی هستیم که به حرفها و درد دلهایمان گوش کند. بعلاوه این مسئله درهای اعتماد و یکدلی را می گشاید. به مسائل از دید شریک خود هم نگاه کنید.

12- برای حفظ نزدیکی عاطفی تلاش دائم داشته باشید. نزدیکی عاطفی خودبخود بوجود نمی آید. وقتی نزدیکی عاطفی وجود نداشته باشد، دو نفر از یکدیگر فاصله میگیرند و مستعد خیانت در رابطه میشوند. یک رابطه خوب یک هدف غایی نیست که بتوان آنرا بدست آورد. یک رابطه خوب، حفظ نزدیکی عاطفی در طول زندگی است.

13- به آینده دور نگاه کنید. ازدواج پیمانی برای یک عمر زندگی با یکدیگر است. آرزوها و خواستهای یکدیگر را بشناسید تا بتوانید مطمئن شوید که هر دو در یک مسیر قرار دارید.

ادامه دارد ....

نظرات 17 + ارسال نظر
panter سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 04:23 ب.ظ http://linkdooni.blogsky.com

ba salam.webloge shoma ro didam...linkdooni ye webloge jadide ke karesh tablighate majani baraye weblog haye faale...age doost darid ke weblogetoon ro be soorate majani dar linkdooni tabligh konim baraye man nazar begzarid va link ma ro be link hatoon ezafe konid.mamnoon

موشی سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:23 ب.ظ http://moopish.blogfa.com

سلام وبلاگتونو تازه پیدا کردم داستانتونو خوندم خیلی قشنگ بود مثل یه کتاب داستان بود ... خیلی احساساتونو تونستم حس کنم اون قسمتی که قرار بود امیر برای باره اول بره گریه کردم و جاهای خوبشم خوشحال شدم ...

همیشه خوشبخت و عاشق بمونید ...

ریحانه چهارشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:55 ق.ظ

سلام خوبین ؟از مطالب مفیدتون ممنون

پردیس چهارشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:10 ب.ظ http://bekhateretovaman.persianblog.ir/

سلام
خیلی مطلب جالبی بود.

صبا پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:19 ق.ظ

سلام ، می شه راجب داشتن روابط جنسی در دوستی که دو نفراحساس می کنند کاملاً برای هم ساخته شده اند و عاشق هم هستند توضیح دهید ؟ اساساً دوست دارم نظرتونو بدنم که این جور روابط باید وجود داشته باشد و تا چه حد ؟... یا نه باید همه چیزبعد ازازدواج شکل بگیرد . ممنون می شم از جوابی که خواهید داد.

عاطفه جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:02 ب.ظ http://2ashegh-1eshgh.blogfa.com

سلام اقا امیر و نرگس گل.........
من خواننده شما هستم و اولین وبلاگی که باهاش اشنا شدم شما بودین با اون داستان عشق مفصلتون...
چند باری نظر هم دادم...دلی دیگه خودم هم وارد گود شدم....قدم خودت و خانومت روی چشم

برگ سبز یکشنبه 13 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:24 ق.ظ http://mnrahmati.blogfa.com

اصلا خوشم نیومد.

گنجیشک دوشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:48 ق.ظ http://booser.blogfa.com

من معمولا از این جور مقاله‌ها نمی‌خونم زیاد. ولی بعضی‌هاشون واقعا نکته‌های خوبی دارن. مثل همین یکی.
واقعا ممنون!
البته خب نمی‌شه هم خیلی با توجه به این تدوری‌ها عمل کرد. یسن: گوش کنید به حرفای هم. ولی نمی‌گن از کجا بفهمیم کی باید گوش کنیم، کی باید حرف بزنیم و کمکی کنیم، و...

ساندویچ سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:36 ق.ظ http://sandwich.blogfa.com/

سلام نرگس
سلام امیر خوبین؟
مثل همیشه زیبا نوشتین
البته نه زیباتر از قابلمه سوخته شده!!!!!
شوخی کردم
موفق باشین
بایییییییییییییییییییییییییییییییییی

تازه کار سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:31 ب.ظ http://amir1732002.blogfa.com/

سلام
هر وقتی بتونم به وبتون سر میزنم
ازدواج پیمانی برای یک عمر زندگی با یکدیگر است. آرزوها و خواستهای یکدیگر را بشناسید تا بتوانید مطمئن شوید که هر دو در یک مسیر قرار دارید.
پست عالی بود...
خوش باشین و بی غم
به امید دیدار

سنتوری جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:56 ق.ظ http://www.ali-santoori.blogfa.com

موفق باشید.

سرشار سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:17 ق.ظ

سلام.به کار قشنگتون ادامه بدید.از این که ارزش ها رو حفظ کردید خوشحالم.

ستاره چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:38 ب.ظ

سلام مرسی از مطالبتون
میشه در مورد مردهای دو زنه و تنوع طلبی آقایون هم مطالبی بنویسین !!
این روزها تو ایران این مورد داره زیاد میشه حتی تلویزیون هم مرتب از این جور فیلمها یعنی مردای دو زنه رو نشون می ده دارن کاری می کنن که کمکم این موضوع عادی بشه اما زهی خیال باطل

محمدرضا یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:13 ق.ظ

سلام
خیلی وقت بود که نیومده بودم به وبلاگتون همین الان اولتیماتوم به نرگس رو خوندم . یه پیشنهاد
به نظر من بهتره یه خونه بخرین و بعدش اون رو به اجاره بدین بهد هم هر جا دوست داشتین خونه اجاره بکنید.
به این ترتیب هم پولتون رو تبدیل به سرمایه کردین و هم قدرت انتخابتون رو بالا بردین.

من و دخترم دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:25 ق.ظ http://yourmother.blogfa.com

سلام میشه ازتون یه خواهشی بکنم اگه امکان داره واستون بیاین یه نگاهی به من و زندگیم تو وبلاگ بندازین بگید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sev7en دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:18 ق.ظ http://www.sev7en.blogfa.com

سلام دوستان عزیز ، نرگس نازنین و امیر آقای گل
وبلاگتون سرشار از عشق و زندگی و نشاط ، بهتون تبریک می گم .
تمامی آرشیو وبلاگتون خوندم چون برام خیلی جالب بود.
خوشحالم که یک زوج خوشبخت رو اون ور آبهای آبی ایران می بینم .
دورادور دوستتان دارم ، چون شما هم عاشقید

جلالی یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:27 ب.ظ http://mhj90.blogfa.com

ممنونم خیلی عالی بود موفق تر باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد