نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

اینترنت و عشق اینترنتی

اینترنت و دنیای جدید

اینترنت دنیای جدیدی رو به جهان عرضه کرده. تا قبل از اینکه اینترنت به بازار بیاد، اطلاع رسانی عمومی در انحصار تلویزیون، رادیو و روزنامه بود. اینترنت با وسائل ارتباط جمعی گذشته دو فرق اساسی داره. فرق اول اینه که وسائل ارتباط جمعی تا حد زیادی ارتباطی یک طرفه با کاربرانشون دارند و صاحبان اونها تصمیم میگیرند که چه اطلاعاتی (درست و یا غلط) در اختیار مخاطبین قرار بگیره، اما در اینترنت این ارتباط دو طرفه است. همونطور که میشه اطلاعات رو ار اینترنت گرفت، میشه اطلاعاتی هم در اینترنت قرار داد. فرق دوم اینه که وسائل ارتباط جمعی (همونطور که اشاره شد) کنترل شده است و بقول معروف صاحب داره اما کسی مالک اینترنت نیست و همه آزادند که هر کاری بکنند و از اون گذشته میتوانند اینکار را بصورت کاملا ناشناس انجام دهند. اثرات و جنبه های این اختراع جدید (اینترنت) در کشورهای مختلف، بدلیل وجود فرهنگها و محدودیتهای مختلف در اون کشورها، متفاوته. بزبان دیگه اینترنت در جاهای مختلف دنیا و برای افراد مختلف نمودهای مختلفی داره و هر کسی بنابر میل و سلیقه خودش از اون استفاده میکنه. برای عده وسیله سرگرمی، برای عده ای وسیله کسب درآمد و تجارت، برای عده ای وسیله ارتباط با دیگران، برای عده ای وسیله کسب علم و متاسفانه برای عده ای وسیله دست یابی به عشق است.

 

 

 

از اونجایی که تقریبا هیچ کنترلی روی اینترنت وجود نداره هر کسی میتونه برای خودش یه شخصیت جدید و کاملا متفاوت در این دنیای مجازی بسازه. میتونه جنسیت، سن، شرایط زندگی و موارد دیگه رو در این شخصیت جدید بدلخواه خودش عوض کنه. فرد مذکور با این شخصیت میتونه کارهایی بکنه که هیچ وقت با شخصیت اصلیش انجام نمیده. ترس از شکست هم وجودی بسیار کمرنگ پیدا میکنه چون اولا عواقبی نداره ثانیا فرد هر وقت که دلش بخواد میتونه یه شخصیت دیگه بسازه و نواقص شخصیت گذشته رو در اون جبران کنه. مثلا در زندگی ممکنه خیلی از کارها رو انجام نده بخاطر اینکه آبروش میره و ممکنه برای انجام اون کارها مجازات بشه، اما شخصیت مجازی از اینگونه خطرات در امانه.

 

شخصیت اصلی و شخصیت اینترنتی

 

خیلی از افراد هستند که از شخصیت و موقعیت خودشون خشنود نیستند و امکان چندانی هم برای تغییر وضعیتشون ندارند. خیلی از افراد هستند که بدلایل مختلف از توجه جنس مخالف برخوردار نیستند و اینترنت به اونها این فرصت رو میده که با شخصیتی نو توجهی رو که دنیای مادی از اون برخوردار نیستند، در دنیای مجازی بدست بیارند. به اینگونه افراد اصلاحا شکارچیان اینترنتی (Internet Predator) اطلاق میشه. شکارچیان اینترنتی، بچه ها و دختر و پسرهای جوان رو اغفال میکنند و از طریق اونها به مقاصد خودشون دست پیدا میکنند. اونها با سوء استفاده از احساسات لطیف و صادق بچه ها و نوجوانان، مقاصد پلید خودشون رو پیش میبرند. این مسئله در آمریکا یکی از مسائل روز و مورد بحث در اخبار و جامعه است.

 

و عشق

در جامعه ما بدلیل وجود محدودیتهای زیاد و متنوع در زمینه ارتباط افراد با جنس مخالف، بسیاری به اینترنت رو میارن. در دنیای مجازی اینترنت نه کمیته ای هست و نه کنترلی و نه پدر و مادری. خاصیت اعجاب انگیز اینترنت در پوشاندن نقایص و بزرگ جلوه دادن خوبیها رو هم به اون اضافه کنید، نتیجه میشه چیزی که بهش میگن عشق اینترنتی. تقریبا در تمامی مواردی که من دیدم، پسرها (یا کسایی که ادعا میکنند پسر هستند) با استفاده از یک شخصیت مجازی دخترهای نوجوان رو با انواع دروغها و حرفهای قشنگ و حتی قولهای پوشالی مثل قول ازدواج (بدون اینکه همدیگرو حتی یکبار هم دیده باشند) به خودشون علاقه مند میکنند. بعبارتی وارد یک بازی هیجان انگیز میشوند و از اینکه توجه جنس مخالف رو بخودشون جلب کردند شاد و خرسند میشوند. اما بازی بعد از اینکه دختر بیچاره به دام عشق افتاد جذابیت خود رو از دست میده و طرف دیگه میل چندانی به ادامه بازی از خودش نشون نمیده. دختر بیچاره هم چوب صداقت و بی تجربگیشو میخوره و در تنهایی خودش فکر میکنه که چه چیز با ارزشی رو از دست داده. یکی از خاصیتهای اینگونه پسرها اینه که از دادن هر گونه اطلاعی که شخصیت اصلی اونها رو فاش کنه بشدت پرهیز میکنند و وقتی ببینند که طرفشون اصرار میکنه با تهدید به اینکه اونها رو ترک خواهند کرد شخصیت اصلیشون رو همچنان در تاریکی و ابهام نگه میدارند.

 

به جرات میتونم بگم 75% از دوستانی که از طریق ایمیل با نرگس و من در ارتباط هستند داستانی مشابه بالا دارند. گاهی داستانها بقدری به همدیگه شبیه هستند که من شک دارم که در بعضی موارد پسر مربوطه در چند داستان یک نفر است. در آخر اینکه اینترنت وسیله بسیار خوبی برای اینه افراد از همدیگه شناخت اولیه رو بدست بیارند، همین و بس. از نظر من احساس و عشق دنیای مجازی، ما دنیای مجازیه و در دنیای واقعی وجود خارجی نداره. اگه احساس میکنید به کسی علاقه مند هستید و دل کندن از این علاقه براتون مقدور نیست، حداقل اعتماد بیجا نکنید و سعی کنید که شخصیت واقعی طرفتون رو ببینید. کجا زندگی میکنه؟ کجا کار میکنه؟ کدوم دانشگاه درس خونده و اینجور چیزها. کسی که به شما اظهار علاقه میکنه نباید واقعیتهای ساده رو از شما مخفی کنه.

 

موفق باشید

 

-امیر کاشانی

 

 

 

نظرات 9 + ارسال نظر
نونا چهارشنبه 3 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 03:09 ب.ظ

سلامممم


اول شدم!!!

نرگس پنج‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 02:15 ب.ظ http://ragbar.blogfa.com

وااووو...همیشه هم اختلاف اینقدر نجومی نیست!:))

. یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 02:35 ق.ظ

http://www.ido.ir/a.aspx?a=1385061401

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 11 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 08:42 ق.ظ

این مطالبتون فقط توضیح واضحاته .... چرا از خودتون بیشتر نمیگین؟
نرگس جان کجا هستن؟
همیشه شاد باشید.

نرجس شنبه 13 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 01:40 ق.ظ http://narjess.persianblog.com

چه می‌شه کرد ! اینترنته و هزار یک معضل و مشکل!!!

مرد شب شنبه 13 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 03:39 ب.ظ http://www.khaneye-roya.blogfa.com/

سلام به گل های مهربون .وبلاگ ودست نوشته های خوبی دارید موفق باشید . منتظر حضور حضور سبزتان هستم .بدرود .

محمد جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:04 ق.ظ http://www.mohammadnaeimi.blogfa.com

سلام.
امیدوارم حالت خوب باشه!
وبلاگ خوشکلی داری.به من هم یه سری بزن(اگه وقت کردی)
موفق باشی!
بای.

فاطمه پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 11:58 ق.ظ

سلام وبلاگ شما رو یکی از دوستام برای تحقیق به من معرفی کرد و خیلی هم استفاده کردیم در تحقیقمون هم وبلاگ شما رو نوشتیم من تمام داستان شما رو در مورد شما و همسرتون خوندم واقعا؛ جالب و جذاب بود که من به خاطرش ۴ ساعت داشتم میخوندم خیلی دوست دارم که بتونم با شما حرف برنم شگه دوست داشتین می تونید برای من اف بزارید خیلی خوشحال می شم موفق باشید
negin_48600

فاطمه شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 05:44 ق.ظ

جواب منو ندادید ها؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد