نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

به چیزی بیشتر از عشق نیاز است (قسمت اول)




چه چیز باعث دوام یک رابطه عاشقانه است؟ اهمیت گوش دادن به یکدیگر، همکاری، و انعطاف پذیری

نویسنده: پپر شوارتز


تجربه عشق برای هر فردی منحصر بفرد است. نمیتوان بر پایه احساس عشق میزان موفقیت و دوام یک رابطه در آینده را تعیین کرد. به هر حال، برای هر کدام از ما این سئوال مطرح است که چه عامل و یا عواملی باعث دوام یک رابطه عاشقانه است؟ هرچند عشق را نمیتوان اندازه گیری کرد، ولیکن میتوان به فاکتورهای انتخاب شریک زندگی مناسب به دقت نکاه کرد. تحقیقات نشان میدهد که چندین سازگاری بسیار مهم هستند که بقای یک رابطه را تعیین میکنند.

کشش فراوان بسوی کسی داشتن مثل یک اکسیر است، اما انتخاب شریک زندگی بر اساس منطقی که تحت تاثیر شدید هرمونهای جنسی قرار گرفته چیزی جز یاس، دلشکستگی، و یا حتی فاجعه به همراه نخواهد داشت. ما نباید بگذاریم  احساسات داغ و گذرا ما را گمراه کنند. عشق همه چیز نیست و شما در یک جمع شلوغ و یا با اولین قرار ملاقات نمیتوانید بفهمید که فرد مورد نظرتان را یافته اید یا نه. شاید در موارد بسیار محدود، مثل داستان سیندرلا،بتوان آن یک نفر را در نگاه اول یافت، اما در اکثر موارد چنین اتفاقی نمیفتد. مشکل و خطر اینجاست که وقتی فکر میکنیم که سرنوشت عشق جاودانمان را در مسیر زندگیمان قرار داده، چشمانمان را بر روی هر چیزی که ممکن است خدشه ای بر احساسمان وارد کند میبندیم و حتی مشکلات بزرگ را نادیده میگیریم.

تئوریهایی که عشق را به سرنوشت ربط میدهند نه تنها درست نیستند، بلکه باعث کم کردن ارزش عشق نیز میشوند. وقتی آن کس که فکر میکنید همان یک نفر بوده را از دست میدهید، ممکن است فکر کنید که عشق راستینتان را برای همیشه از دست داده اید و حاضر نیستید به دیگران فرصتی بدهید. بدون شک انتخاب یک فرد مناسب مهمترین تصمیم گیری شماست. مطالعاتی که از سال 1993 شروع شده نشان میدهد که روابط نادرست میتواند تاثیری منفی برای روی بازدهی کاری، سلامت فیزیکی و روانی، احساس امنیت مالی و حتی طول عمر بگذارد. بنابراین چنین تصمیم با اهمیتی چیزی بیشتر از شیدایی و شیفتگی حاصل از ترشح ادرنالین (adrenaline) را میطلبد.

برای اینکه ببینید چگونه عشقی پایدار است، به آنهایی که عشقی پایدار داشته اند و همچنین به آنهایی که در عشق شکست خورده اند بنگرید. دکتر دیوید السن، دکتر دیوید فورنیر، و دکتر جوآن دراک من، 195 سئوال جمع اوری کرده و انها را از 21،501 زوج پرسیده اند. محققین جوابهای زوجهای موفق و جوابهای زوجهایی که از ازدواجشان چندان راضی نبودند را مقایسه کردند و به چندین سئوال کلیدی دست یافتند. اگر میخواهیم دیدی واقع بینانه به عشق داشته باشیم، میتوانیم از تجربه دیگران استفاده کنیم تا احساس عاشقانه مان را ، وقتی که از کششهای اولیه دیگر خبری نیست، همچنان حفظ کنیم.
سئوالات کلیدی دسته اول:

همسرم به حرفهایم گوش میدهد.
همسرم احساس مرا درک میکند.

ادامه دارد.....

منبع: سایت روانشناسی امروز
http://www.psychologytoday.com/articles/index.php?term=pto-2576.html&fromMod=popular_relationships





نظرات 9 + ارسال نظر
سپیده سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:02 ب.ظ http://www.dardeshirin.blogfa.com

۱ - از ترجمه ی خوبتون لذت بردم .
۲- از موضوعات جالبی که برای وبلاگتون انتخاب می کنید ممنونم.

مرضیه سه‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1387 ساعت 11:52 ب.ظ http://setareabi66.blogfa.com

سلام
به نظر من یک رابطه وقتی میتونه به عشق واقعی ختم بشه که دو نفر بتونن کامل و درست همدیگرو توصیف کنن اونوقته که میتونن بگن ما عاشق همدیگه ایم.
شاد باشید

نهال پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1387 ساعت 08:14 ق.ظ http://ma2nafar.blogsky.com

سلام

یه زمانی من وبلاگ شما رو نمی خوندم! بلکه می خوردم!! الان جز به جز زندگیتون رو یادمه....
عااااشق شخصیت هر دو تاتونم...
شاد شاد شاد شاد باشید نرگش و امیر عزیزم...

ریحانه جمعه 6 دی‌ماه سال 1387 ساعت 07:35 ق.ظ

هم متن اصلی نکات خیلی جالبی رو گفته و هم ترجمه شما خیلی خوب بود و هم اینکه با نظرات نویسنده کاملا موافقم
در ضمن من خصوصیات زوجهای موفق رو در زندگی شما دیده ام
موفق باشید مثل همیشه

سمیرا سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:11 ق.ظ http://springtime.blogfa.com

سلام
خوب هستید.وبلاگتون رو خیلی دوست دارم.در واقع 7 ماهی هست که با وبلاگتون آشنا شدم.من همیشه به وبلاگتون سر میزنم و نوشته هاتونو میخونم اما فرصت نداشتم که کامنت بزارم.اما همیشه نوشته هاتون رو میخوندم...
من داستان زندگی شما رو که در 2 قسمت نوشتید خوندم و واقعا اینجور عشق رو میپرستم.عشقی که در اون نه دروغ هست نه خیانت و نه دورویی.این عشق خالصانه و با صداقت و واقعی است که کم پیش میاد.امیدوارم روزی من هم بتونم همچین عشقی رو تجربه کنم.راستش یه کم به عشق بین شما حسودیم شد(شوخی).شخصیت هر دو تاتونو دوست دارم.
دعا میکنم تا ابد در کنار هم خوش و خوشبخت زندگی کنید.
من لینکتون کردم.چون واقعا وبلاگ و نوشته هاتون رو دوست دارم.خوشحال میشم به من هم سر بزنید.

زهره سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:42 ق.ظ

از خوندن نوشته هاتون واقعا لذت میبرم..همیشه شادو موفق باشین...نمی دونم میتونم منم با عشقم همچین سرنوشتی داشته باشم.....

سعیده سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:52 ب.ظ

مطالبتون خیلی خیلی عالی بود .ممنون از ترجمه خوبتون. برام جالبه بدونم چه چیزی میتونه باعث بشه که شما دیگه به نوشتن ادامه ندید.تا حالا شده تصمیم بگیرید ؟

لیندا سه‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1387 ساعت 04:20 ب.ظ http://www.marjaneh.blogsky.com/

سلام آقا امیر و نرگس جان
خیلی زیاد اومدم اینجا و تمام پستها را تا حالا خوندم و گاهی نظر دادم
آقا امیر اینبار شما به وبسایتم بیا
چون روانشناسی می دونی کمی تا قسمتی!
ببین من دیوانه شدم؟ یا نه

مرسی

لیندا جمعه 13 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:56 ق.ظ http://marjaneh.blogsky.com

سلام

خدا بیامرزد مادربزرگتون را
روحشان شاد

ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد