نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

مهندسی لذت

سلام به همه دوستان عزیز،

ممنون از این همه نظر لطفی که به نرگس و من دارید. من برای تک تک شما دعا میکنم که شیرینی عشقو بچشین و نرگس و من بیایم تو وبلاگتون پیام بزاریم. 

آدمها معمولا به دو طریق تو زندگی لذت میبرن: مستقیم و غیر مستقیم. لذت مستقیم وقتیه که شما از انجام کاری لذت میبرید و اونو انجام میدید، مثل وقتی که از گوش کردن به موزیک خاصی لذت میبرید. اما خیلی از اوقات شما از خوشحال کردن دیگران خوشحال میشین، مثل وقتی که برای کسی موزیک مورد علاقشو میخرید و بهش هدیه میدید.

اگر لذت مستقیم را روی محور افقی و لذت غیر مستقیم رو روی محور عمودی در نظر بگیریم، مربع زیر بدست میاد.

حالا آدمها بر اساس شخصیتشون در جاهای مختلف این مربع قرار میگیرن.
نزدیک به مبدا مختصات: آدمهایی که نه خودشون تو زندگی حال میکنن و نه به دیگران حال میدن.
گوشه پایین سمت راست: آدمهایی که تو زندگی خیلی حال میکنن ولی به دیگران حال نمیدن. به اینجور آدمها میگن "خودخواه".
گوشه بالا سمت چپ: آدمهایی که تو زندگی بیشتر از اینکه به فکر لذت بردن خودشون باشن به فکر اینن که به دیگران کمک کنند. به اینجور آدمها میگن "فداکار"
گوشه بالا سمت راست: آدمهایی که هم خودشون خیلی حال میکنن و هم به دیگران خیلی حال میدن. به اینجور آدمها میگن باحال.

بطور کلی اونهایی که بالای قطر خط چین قرار دارند، مولفه ایگرگ شون از مولفه ایکس شون بزرگتره، آدمهای "مهربون" هستند. اونهایی که فاصلشون از خط قرمز رنگ بیشتره، مجموع مولفه ایکس و مولفه ایگرگ بزرگتری دارند. بنابراین فاصله از خط قرمز رنگ میزان کلی لذت شما از زندگی رو نشون میده.  این فاصله از فرمول زیر بدست میاد.

این فرمول بظاهر پیچیده برابر است با رادیکال دو بر روی دو ضربدر مجموع اکس و ایگرگ. اثبات هندسیش چندان مشکل نیست. شاید اثبات تحلیلی هم داشته باشه.

خیلی از اوقات ما به آدمهایی که نزدیک محور افقی هستند به دیده تحقیر نگاه میکنیم. اما اگر اینو در نظر بگیریم که خیلی از اونها توانایی حرکت عمودی در مربع بالا رو ندارند، اونوقت شاید یه مقدار دیدمون تغییر کنه. من اصولا با اینجور آدمها مشکلی ندارم، فقط سعی میکنم همیشه فاصلمو باهاشون حفظ کنم. اینجور آدمها از یک لذت بزرگ محرومند و چون معمولا از اول اینطوری بودن، اونو حس نمیکنن.

تو مربع بالا من ضریب محور افقی و عمودی رو برابر گرفتم. چون معتقدم که هر دو نوع لذت خوبه و برای اطمینان همیشه سعی میکنم بالای قطر چین حرکت کنم. حالا این مربع برای خیلیها مستطیل میشه، خیلیها (که نمونشون تو جامعه ما کم هم نیست) این مربع رو در جهت محور عمودی گسترش میدن و بعبارتی اهمیت لذت غیر مستقیم رو چند برابر لذت مستقیم میدونند و  خیلیها (که نمونشون تو جامعه آمریکا  کم نیست) این مربع رو در جهت محور افقی گسترش میدن و بعبارتی اهمیت لذت مستقیم رو چند برابر لذت غیر مستقیم میدونند.

پست بعدی هم در مورد "مهندسی محبت" خواهد بود.

موفق باشید

-امیر

پی نوشت :

۱- کلمه حال اشتباها هال تایپ شده بود که تصحیح شد. ممنون از دوستانی که تذکر دادند.

۲- جای مولفه ایگرک و اکس اشتباه شده بود که آنهم تصحیح شد.


 

نظرات 27 + ارسال نظر
عاطفه! چهارشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:52 ب.ظ

دلم داشت برای مدرسه و فرمول تنگ میشد... ممنون که نگذاشتید دلتنگ بشم :))))

[ بدون نام ] چهارشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 04:45 ب.ظ

bahaal ba heye jimiye, badesham kheili geeki!

مریم پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 06:14 ق.ظ http://www.maryamo.blogfa.com

سلام . بازم مثل همیشه کلی حال کردم با مطالبتون.
بازم بیاین تو وبلاگم .مرسی bye bye

سرور پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:15 ق.ظ http://www.suroors.blogfa.com

زیباست و خواندنی
به منم سر بزنید هااااااااااااااا

دوست جدید پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:42 ق.ظ

سلام. من امروز با شما اشنا شدم.همه وبتونم خوندم.خیلی سوال از شما دارم.در مورد تحصیل در اونجا و سفر تفریحی به اونجا میشه برام بکین.

سلام دوست جدید،

سئوالتون خیلی کلیه. اگر مشخصتر سئوال بفرمایید شاید بتونم پاسخگو باشم.

-امیر

pegah پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:58 ب.ظ

salam,
man majaraie eshghe shoma ro ke dar do gesmat neveshte budin kamel khundam. vagean ziba bud va por hadese. bebakhshid ke pinglish type mikonam chon inja keyboarde farsi nadaram.
ie jaii tosie kardin ke ie seri mataleb hastesh dar site م سرزمین رویایی, man behesh dastresi nadaram , iani fekr konam sitesh baste shode. mishe khahesh konam agar shoma on mataleb ro darain vase man email konin.
kheili mersi.
khosh bashin

salam khanoome pegah

mamnoon az nazare lotfetoon.

maghalate sarzamin royayee ro dar link zir mitoonid daryaft konid

http://tiztaz.com/

movafagh bashid

-amir

مریم جمعه 12 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:45 ب.ظ

اونجا که نوشتید اونایی که بالا قطر خط چین هستند مولفه x اشون بزرگتره! منظورتون مولفه y هست دیگه نه؟!
کلا ارائه جالبی بود ممنون.

سلام مریم خانم

حق با شماست. اشتباه تایپی شد.

سونیا جمعه 12 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:40 ب.ظ http://sploveforever.persianblog.ir

وای خیلی جالب بود ولی یه کم گیج و ویج شدم
اقا اجازه پست مهندسی محبت رو میشه یه خورده باز تر کنین

[ بدون نام ] شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:40 ق.ظ

خیلی لذت بخش بود این نوشته

و همینطور نوشته ی قبل...( فوق العاده بود )

قبلیو که خوندم . یه جورایی نزدیک بود اشکا جاری شه !

از صمیم قلب بهتون تبریک میگم

درپناه خدا

گلی روزانه های ما شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 02:09 ق.ظ http://yekgolenaz.blogfa.com/

یعنی مقادیر ایکس و ایگرگ متناهی هستند؟
و آدمهای روی نیمساز ربع اول و سوم نرمال ترند؟
حال!

دوست جدید شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:20 ق.ظ

سلام.راستش منو همسرم عاشق سفریم.بعضی جاها رفتیمبیشتره جاهام نرفتیم.یک رفیق در ایالت کانکتیکات داریم که خیلی امیدواری به ما میده برای تفریح یه سر بش ب.نیم.ولی همسرم خیلی امید به گرفتن ویزا نداره.در حالی که خیلی دوست داریم یه سر بیایم.شما چی فکر میکنید؟را

سلام

راستش من نمیدونم الان شانس ویزا گرفتن چقدره.

سحر شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 06:23 ق.ظ

همه زندگی ریاضیه من زندگی و عشقم رو دوست دارم ولی از ریاضی خیلی خوشم نمی آد

سایه شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:23 ق.ظ http://sayehsepidar.blogfa.com/

سلام
خیلی جالب بود ممنون
راستی حال نرگس جان چه طوره ؟
درساشون تموم شده ؟

الهه(عاشقانه های من برای همسرم) یکشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 06:05 ق.ظ http://www.peivande26.blogfa.com

عالی بود
از مسائلی که باریاضی اثبات میشن لذت میبرم

منتظر پست مهندسی محبت هستییییییم
به نرگس خانوم سلام برسونید
راستی ..کم پیدایید/دیگه به من سر نمیزنید؟

دوست جدید یکشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:21 ق.ظ

سلام.باورتون نمیشه من همه ارشیو وبتونو دک روزه خوندم.امروز رفته بودم گل بخرم گل نرگس دیدم یاد نرگس شما افتادم.همیشه دوسش داشته باشین.راستی غربت زندگی چطوره؟خوش میگذره؟در ضمن خیلی گیرا مینویسین.موفق باشین.

pegah یکشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:05 ب.ظ

kheili mersi az moareffie site,
montazere mohandesi e mohabat hastim.
in post ro vagean ba baiane mohandesi jalebi neveshte budin.

فرا یکشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:53 ب.ظ

:)

نازنین سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:27 ق.ظ

نظریه جالبی بود
همیشه شاد باشید

ستاره سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:50 ق.ظ

من از ریاضی خوشم ن...م....ی....ا....د

[ بدون نام ] چهارشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:09 ب.ظ

هال درست نیست... حال... مثل خوشحال!

ستاره پنج‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:28 ق.ظ

داداشی گلم مثل بچگی هات ! دیکتت ضعیفه تو هنوز حال و با ه دو چشم می نویسی حق با تو هر چیزی جفتش کاملتره مثل ه دو چشم ! مثل نرگس و امیر و..... اما تنها خداست که تک یگانه و بی همتاست و خیلی هم دوست داشتنیه
دوستون دارم

منکه درستش کردم و حال رو با ح نوشتم. ممنون از پیامتون

بابایی پنج‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:04 ق.ظ http://9maho9roz.blogsky.com/

سلام... بامزه بود...

ندا پنج‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:40 ق.ظ http://ghazalism.blogfa.com

سلام
جالبه این همه سال ریاضی خوندم ... همچین چیزی تا به حال ندیده بودم!!!!! حالا جای ایکس و ایگرگ چه اعدادی قرار بدیم ؟؟؟
راستی امیر خان ممنونم محبت کردید و به ما سرزدید ... نظر لطف شماست ... انشالله هروقت تشریف آوردید ایران یه سر به شمال بزنید در خدمت شما و نرگس خانوم هم هستیم ... قدمتون روی جفت چشهامون ....
سلام منو به نرگس خانوم برسونید
بابت لینک هم چشم حتما آدرسش رو در پستهای همسران میذارم..
ندا رستمی

مانیا جمعه 19 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:16 ق.ظ http://posht-daryaha.blogfa.com/

سلام بابا شما مهشرید عالی بود به وب من یه سری بزنید آقای امیر و نرگس عزیز خوشهال میشم تازه وبلاگ نویسی رو شرو کردم بهم نظر بدید تا بهترش کنم تا بعد

همینطوری جمعه 19 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 03:06 ب.ظ

سلام امیر

خوشحالم یه همشهری ییدا کردم

جالب بود

بابایی شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:13 ق.ظ http://9maho9roz.blogsky.com/

سلام... خوبین شما...
شما خیلی به وبلاگ ما لطف دارین... در مورد سالگرد هایی که گفتی خیلی دلم برات سوخت... هی باید تو راه خرید کادویی باشی... ولی اینطوری خیلی خوبه... خوبه که آدم پولشو برای این چیزا خرج کنه... همیشه با خانومت شاد و سلامت باشی.

لیته شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 02:38 ق.ظ http://binambinam.blogfa.com

سلام امیر ونرگس عزیز
ممنون از این همه مطالب آموزنده راجع به تاهل
همه آرشیو هاتون رو خوندم و خیلی خوشم اومد.لینکتون رو برای نامزدم فرستادم.امیدوارم بتونیم از تجربیاتتون استفاده کنیم.همیشه شاد وخوبخت وسعادمند باشین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد