نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

نرگس

روزنوشتها و دیدگاههای یک ایرانی ساکن آمریکا پیرامون زندگی و عشق

استخاره (۲)

 

برای همه ما پیش اومده که سر دوراهی بمونیم و ندونیم که کدوم راه رو باید انتخاب کنیم. حالا فرض کنید صحبت از یک تصمیم مهمه. چکار باید کرد؟ خوب جواب اولی که به ذهن میرسه اینه که باید تحقیق و مطالعه بیشتری کنیم. اما اگر بعد از همه تحقیقها و مطالعات باز هم نتونستیم تصمیم قطعی بگیریم و دو دل بودیم چی؟

 

در اینحالت هر تصمیمی که بگیریم، تشویش و نگرانی تا مدتی و در بعضی از موارد تا آخر عمر همراهمان خواهد بود. در چنین شرایطی وجود یه کسی که قبولش داریم کمک خیلی بزرگیه. اینجاست که استخاره پا به عرصه وجود میزاره. چی بهتر از اینکه قادر متعال برامون تصمیم بگیره؟ اونکه هیچ وقت بدی ما رو نمیخواد. به این ترتیب هم تکلیفمون روشن شده و هم همه تشویشها و نگرانیهامون یکجا و بکلی محو و نابود میشه. اما مسئله بنظر من به این سادگیها هم نیست.

 

آیا تا بحال فکر کردین که چرا میگن در کار خیر نباید استخاره کرد؟ چرا بزرگان دین به استخاره سفارش نمیکنند (حداقل تا اونجایی که معلومات ناقص من اجازه میده)؟ من تا چند روز پیش هیچ حدیثی در مورد استخاره کردن نشنیده بودم و بعد از کلی گشتن تو اینترنت فقط یکی پیدا کردم از امام صادق (ع). اگه در مواقعی که نمیتونیم تصمیم بگیریم راهی وجود داشت که توسط اون می شد دو دقیقه ای بهمون راه درست رو پیدا کرد که اینقدر دیگه مشکل وجود نمیداشت و همه مشکلاتشون رو با استخاره حل میکردن.

 

من شخصا معتقدم که دنیا حساب و کتاب داره و اینطور نیست که همه چی اتفاقی و احتمالی باشه. اما به این معتقد نیستم استخاره راه درستی برای تصمیم گیریه. بنظر من اگه تصمیم بزرگی پیش رو دارید، به حرف ریش سفیدها گوش کنید و منطقی تصمیم بگیرید. سعی نکنید با توسل به استخاره به دیگران ثابت کنید که اشتباه میکنند.

 

بعنوان مثال دوستی (دختر خانمی) بود که چندین ماه پیش با من از طریق ایمیل تماس گرفت و مشکلشو مطرح کرد. ایشون از طریق چت با پسری آشنا میشه. بعد از مدتی، بدون اینکه همدیگرو حتی یکبار دیده باشند پسره میگه که میخواد باهاش ازدواج کنه و اینطوری احساسات اون دختر رو به بازی میگیره و در نهایت هم غیبش میزنه و دیگه پیداش نمیشه. من کلی ایمیل زدم و با هر روشی که میتونستم سعی کردم بهش بقبولونم که اصلا عشقی وجود نداشته. میدونین آخرین ایمیلی که گرفتم چی بود؟ بهم ایمیل زد و گفت استخاره کرده و خوب اومده و قصد داره تا آخر عمرش منتظر اون پسر بمونه.

 

بنظر من اگر به استخاره اعتقاد دارید، فقط در صورتی از اون استفاده کنید که واقعا دیگه هیچ راهی برای تصمیم وجود نداره. اگه به استخاره اعتقاد دارید (همونطور که در پایین اومده)، در شرایطش استخاره کنید، نه اینکه به استخاره متوسل بشید تا حرف خودتون رو به کرسی بنشونید.

 

در زیر مطالبی رو که در مورد استخاره در اینترنت پیدا کردم رو گذاشتم.

 

۱- استخاره به معنی طلب خیر نمودن می باشد در بین متشرعین چنین مرسوم است که هرگاه انسان بین انجام دادن کاری که پس از مشورت نمودن با اهل خبره و رعایت همه جوانب مثبت و منفی آن هم چنان مردد و متحییر در انجام و ترک آن است از راه استخاره که مشورت با خداوند است به رفع تحیر و تردید در آن کار می پردازد که استخاره انواع مختلفی دارد که مستندترین آن استخاره ذات الرقاع می باشد.

 

منبع: وبسایت آیه الله عظمی صانعی (دام ظله)  (در این وبسایت میتوانید بصورت آنلاین استخاره کنید)

 

۲- .......... حقیقت استخاره آن است که مسلمان هرگاه مردد ماند و در مقام عملی چاره ای جز انتخاب و تصمیم ندید، ناامید نمی شود و امر را به خدا می سپارد؛ که در صورتی که بنده به بخش معلوم و اختیاری وظیفه خود عمل کرده باشد، پس از آن آنچه خدا برای او مقدر می کند حتماً خیر است.

 

منبع: مرکز علوم قرآنی گلچین

 

مرکز اطلاع رسانی امام مهدی ارواحنا فداه (در این وبسایت میتوانید بصورت آنلاین استخاره کنید)

 

۳- در مورد استخاره واینکه در چه مواقعی باید از ان استفاده کرد و اگر به ان عمل نکنیم آیا گناه کردیم؟

استخاره مخصوص مواقع حیرت است که انسان با فکر واندیشه و مشورت با افراد خیر خواه به جائی نمی رسد و امر مورد نظر او دارای ابهام است و قابل محاسبه نیست، در این امور می تواند استخاره کند، و اگر استخاره کرد باید به مضمون آن عمل کند، لکن اگر نکرد گناهی مرتکب نشده است.

 

منبع: وبسایت آیه الله فاضل لنکرانی (مد ظله العالی)

 

۴- اینهم یک وبسایت دیگه برای استخاره آنلاین.

 

منبع: سایت شهید آوینی

  

موفق باشید

 

-امیر کاشانی

 

 

نظرات 12 + ارسال نظر
آریا پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 06:25 ب.ظ http://shabeniloofari.blogsky.com

باهال بود
موفق باشید

فیروزه جمعه 28 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 03:43 ق.ظ http://www.ghomshode2love.blogfa

سلام
من عاشق وبلاگ شما هستم
اگه میشه وبلاگ منو ببینید اگه خوب بود بزارینش تو پیونداتون
مرسی
فیروزه

بیتا مامان کیان و کیارش شنبه 29 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:38 ق.ظ http://www.kian-kiarash.persianblog.com

سلام خاله نرگس و عمو امیر عزیز که خواننده خوب وبلاگ ما هستین، ما آرزو میکنیم بچه‌های خوب و خوشگلی خدا بهتون بده البته نه به شیطونیه ما دوتا چون اونوقت مجبورین مثل مامان ما بعضی وقتا گریه کنین.

فیروزه شنبه 29 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:38 ب.ظ http://ghomshode2love.blogfa

سلام
خوبین؟ راستش من نمی دونم که شما و امیر از کجا یعنی قبل از اینکه تو دانشگاه همدیگرو ببینید با هم اشنا شدید
اکه میشه واسم بفرستید اون سایتی رو که به یکی از دوستان معرفی کرده بودین رو رفتم ولی نبود
لطف می کنید
بااااااای

سلام

ممنون ما خوبیم، شما چطورین؟ من و نرگس اولین بار تو دانشگاه همدیگرو دیدم. در مورد سایت هم من منظورتونو دقیقا متوجه نشدم. اگه ممکنه بیشتر توضیح بفرمایید.

نرگس یکشنبه 30 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:06 ق.ظ http://www.rouzan.com

سلام
امیر گرامی من شما و نرگس خانمتو میشناسم قبلا تو پرشین بلاگ بودینیادمه کامنت دونی خاصی رو هم گذاشته بودی که باید عضو میشدیم.
من ۳ سالی هست مینویسم و از همون ابتدا خوانندتونو بودم از قبل ازینکه برین امریکا:) و البته چیزای خوبی هم تو رابطه ازت یاد گرفتم و ادمای قابل احترامی برام هستبن.
امیدوارم حال هردوتون خوب باشه وممنون از اظهار لطفت.

تارا دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 06:33 ق.ظ http://tara65.blogsky.com

سلااااام.راستش از کامنت امیر انقدر ذوق زده شدم که تا چند ثانیه با حیرت به این صفحه دیجیتالی خیره شدم...من دقیقا ۳ سال پیش شماها رو پیدا کردم...آن سالی که برای من پر بود از التهاب و فکر مشغولی...نمی دونم چی شد؛ اما یهو گمتون کردم و باز هم انقدر در مشغله هایم فرو رفتم که به کلی فراموشتون کردم...امروز که کامنت امیر رو دیدم یه چیزی تو ذهنم جرقه زد...یه حس خوب و بر گشتم به آن سالهای نه چندان شیرین اما به یاد ماندنی...نمی خوام دوباره گمتون کنم.ایندفعه می دونم که دیگه سخته پیدا کردنتون...پس باز هم منتظرتونم.منتظر هردوتون!!!

anonym دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 12:52 ق.ظ

boro baba koskhol neshasti reference az ayatollah miari akhe badbakht chichit ba ayatollah hal shode ta hala? amrica ham adametoon nakard?

هادی جمعه 26 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:44 ق.ظ

سلام .مطلب مورد اعتقاد و رواج یافته در اکثریت مردم را باید به بحث و نظر گذاشت حالا چه به مزاجها خوش باشد یا نباشد
ربطی به آدم و حوا و امریکا و آیت الله ها ندارد

در کل انسان کاملتر و زیرکتر کسی است که جامع شرایط و به قولی چند بعدی باشد.

من یک یهودی ام . . . پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 06:42 ب.ظ http://www.yahoood.blogfa.com

سلام
من یک یهودی ام . . .
نمی دونم اینجا چه کار می کنم ولی خب هستم دیگه ! کاریش نمی شه کرد . . .

عاطفه یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 05:40 ق.ظ

با سلام

arezoo شنبه 14 دی‌ماه سال 1387 ساعت 08:23 ق.ظ

سلام مطلب خوبی بود
من و پسری همدیگر رو دوست داریم و چون خوانواده اون نمیزارن ما با کلی مشکل روبرو شدیم و اینکه اون نمیتونه به پدر و مادرش چیزی رو تحمیل کنه
و حالا که اوله راهه میخواد بره استخاره و بنظر من کاره خیلی اشتباهیه... و نمیدونم دیگه چه جوری باید بهش بگم...
مطلب قشنگی بود

مریم دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:57 ق.ظ http://s3655.blogfa.com

سلام
خسته نباشید
امیدوارم که حالتون خوب باشه ؟
من امروز به طور اتفاقی با وب شما آشنا شدم البته خیلی وقته در مورد استخاره دارم تحقیق می کنم آخه من نامزدیم به خاطر اینکه استخاره بد اومده بهم خورد
البته هنوز خودم هم آنچنان به استخاره اعتقاد ندارم البته نه به اصل اون بلکه به این چیزی که الان به خرافات کشیده شده
من تا یه حدودی از خاطراتم نوشتم ولی من تقریبا چند ماه پیش بودم خواستم عقد کنم خانواده داماد فقط به این دلیل که خیلی به استخاره اعتقاد داشت با اینکه نامزد بودیم قبل از عقد استخاره کرده بود وقتی هم دلیلش رو پرسیدم که برای چی استخاره گرفتید البته آن چنان تحقیق نکردن ولی نمیدونم چرا بی دلیل استخاره کردن که بد دراومد و برای بار دوم هم گرفتن البته به گفته و قسمی که خودش گرفت بگذریم حالا اگه دوست داشید بیا و یه سر هم به من بزن ولی فقط من میخوام یه روزی بفهمه که اشتباه کرده فقط همین رو از خدا میخوام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد